Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Elisabeth et Félix Leseur sont apparemment un couple comme les autres. Ils sont très unis dans le confort de leur vie de notables, leurs voyages, leurs sorties, leur entente intellectuelle, leur culture. Ils s'aiment profondément, malgré ce qui les sépare : Elisabeth est très croyante alors que Félix, proche des hommes politiques des années anticléricales de la France, est athée et profondément hostile à toute forme de religion. Par leurs nombreux écrits rassemblés pour la première fois, Elisabeth et Félix témoignent du surprenant et intelligent parcours de leur couple dont l'amour a grandi malgré les divergences et les souffrances de chacun. Le respect des croyances de l'autre, leur tolérance et leur admiration mutuelle ont fini par les unir. Leur spécificité apparaît dès le jour de leur mariage. Elisabeth, dans le silence et le secret, prie et sème des graines pour le retour à la foi de son époux. Elle n'en récoltera pas les fruits puisqu'elle meurt prématurément d'une maladie incurable qui l'aura fait souffrir toute sa vie. Elle a souvent répété cette parole de l'évangile de saint Jean : «Si le grain ne meurt...» Ce n'est qu'après la mort de son épouse que Félix comprendra combien elle puisait son amour et sa force en Dieu. Après la lecture de ses cahiers, il changera radicalement de vie à la surprise de sa famille et de ses amis. Il se convertira et deviendra père dominicain et prêtre. L'itinéraire étonnant de deux êtres d'exception, un livre limpide, passionnant et très actuel, indispensable au moment où la famille est au centre des débats dans l'Eglise.
Leseur, Elisabeth --- Leseur, Félix --- Christian life --- Leseur, Elisabeth, - 1866-1914
Choose an application
La vie religieuse est globalement bien connue. Il n’en va pas nécessairement de même de la « vie consacrée par la profession des conseils évangéliques », expression récente. Dans ces pages limpides, le père Benoît Malvaux, jésuite, aborde successivement son présent, son passé et son avenir. Son présent, pour mettre en évidence en quoi elle consiste et ses diverses formes ; son passé, en retraçant à grands traits son apparition et son développement dans l’histoire ; et son avenir, en évoquant quelques questions à propos de l’évolution future de cet état de vie.
C1 --- religieuze instituten --- kloosterleven --- Kerken en religie --- Christian life --- Personal narratives
Choose an application
Theology, Practical. --- Theology. --- Christian life. --- 23 <03> --- Christian life --- Christians --- Discipleship --- Religious life --- Theology, Practical --- Christian theology --- Theology --- Theology, Christian --- Christianity --- Religion --- Practical theology --- Communication --- Dogmatiek. Systematische theologie. Theologie:--in strikte zin--Naslagwerken. Referentiewerken --- Religious aspects
Choose an application
Christelijk leven --- Christelijke ethiek --- Christian ethics --- Christian life --- Christianisme--Morale --- Ethique chrétienne --- Moraaltheologie --- Moral theology --- Morale chrétienne --- Theologie [Moraal] --- Theology [Moral ] --- Théologie morale --- Vie chrétienne --- Christianity --- Philosophy
Choose an application
Publié sans doute dans les toutes dernières années d’Ambroise, le traité Sur la fuite du siècle est une méditation sur la fuite spirituelle loin du monde terrestre. Cette fuite répond à un idéal, l’aspiration de l’âme à s’élever vers Dieu. Elle emprunte des formes variées, de l’érémitisme au retrait en soi-même, en passant par l’appartenance à une communauté d’ascètes. Le traité d’Ambroise est le premier à aborder un thème spirituel majeur pour l’Occident, dont l’influence sur la vie chrétienne culmine au Moyen Âge dans les traités monastiques sur le « mépris du monde ». Ambroise puise dans des traditions intellectuelles diverses, de la philosophie platonicienne à l’exégèse allégorique du juif Philon d’Alexandrie, pour les refondre à la lumière de l’écriture. Le traité d’Ambroise trouve ici sa première édition critique depuis plus d’un siècle, fondée sur une large base manuscrite qui en renouvelle le texte. C’est aussi la première fois qu’il est traduit en français. Camille Gerzaguet, actuellement pensionnaire de la Fondation Th iers (CNRS) et membre de l’équipe des Sources Chrétiennes, a consacré sa thèse à Ambroise de Milan et à son traité sur La fuite du siècle.
Classical Latin literature --- Patrology --- Christian life. --- Asceticism --- Spiritual life --- Vie chrétienne --- Ascétisme --- Vie spirituelle --- Christianity. --- Christianisme --- Christian life --- Christianity --- Ambrose, --- 2 AMBROSIUS MEDIOLANENSIS --- 276 =71 AMBROSIUS --- 276 =71 AMBROSIUS Latijnse patrologie--AMBROSIUS --- 276 =71 AMBROSIUS Patrologie latine--AMBROSIUS --- Latijnse patrologie--AMBROSIUS --- Patrologie latine--AMBROSIUS --- 2 AMBROSIUS MEDIOLANENSIS Godsdienst. Theologie--AMBROSIUS MEDIOLANENSIS --- Godsdienst. Theologie--AMBROSIUS MEDIOLANENSIS --- Vie chrétienne --- Ascétisme --- Philo, --- Latijnse patrologie
Choose an application
Modern humanity has accepted a truncated, impoverished definition of life. Focusing solely on material realities, we have forgotten that joy, purpose, and meaning come from a life that is both immersed in the temporal and alive to the transcendent. We have, in other words, ceased to live in God.In this book, renowned theologian Jürgen Moltmann shows us what that life of joy and purpose looks like. Describing how we came to live in a world devoid of the ultimate, he charts a way back to an intimate connection with the biblical God. He counsels that we adopt a "theology of life," an orientation that sees God at work in both the mundane and the extraordinary and that pushes us to work for a world that fully reflects the life of its Creator. Moltmann offers a telling critique of the shallow values of consumerist society and provides a compelling rationale for why spiritual sensibilities and encounter with God must lie at the heart of any life that seeks to be authentically human.
Theological anthropology. --- Christian life. --- God (Christianity) --- 2 MOLTMANN, JÜRGEN --- Christianity --- Trinity --- Christian life --- Christians --- Discipleship --- Religious life --- Theology, Practical --- Anthropology, Doctrinal --- Anthropology, Theological --- Body and soul (Theology) --- Doctrinal anthropology --- Humanity, Doctrine of --- Man, Doctrine of --- Man (Theology) --- Mankind, Doctrine of --- Religion --- Godsdienst. Theologie--MOLTMANN, JÜRGEN --- 2 MOLTMANN, JÜRGEN Godsdienst. Theologie--MOLTMANN, JÜRGEN --- Theological anthropology
Choose an application
"That the exercise of our intellectual powers in the service of the Gospel can prove life-transforming is a principle that both informs the writings of Thomas Aquinas and, at the same time, marks the horizon of his thought. Yet the contemporary interpretation of Aquinas' thought, with a few notable exceptions, continues to suffer from the modern divorce between systematic theology and spirituality. Even among those studies that link Aquinas' systematic and spiritual purposes, few have asked how Aquinas sets about composing his text in such a way that it orders spiritual operations of memory, affect, imagination, understanding, judgment, and decision to each other and to the purpose of Christian spiritual development. Embracing Wisdom proposes a theological interpretation of the Summa theologiae as a spiritual pedagogy ordered to the growth in wisdom, and thus in holiness, of preachers and confessors in the late thirteenth century. It proceeds along two unequal trajectories. The first proceeds by examining the social and cultural transformations of the late twelfth and early thirteenth centuries, and the spiritual crisis they occasioned for the Church, a crisis which called for the creation of a new kind of pastoral agent to take responsibility for the preaching of the Gospel. The analysis that follows develops a picture of the socio-cultural role of the theologian and preacher and brings to light the rhetorical means Aquinas deploys to promote the formation of wise preachers who can mediate the Gospel by means of new cultural forms. Successive chapters then present the pedagogical structure and spiritual dynamic of the Summa theologiae in light of these rhetorical principles, showing how it climaxes in the Christology of the tertia pars. This Christology is shown to promote communion with and conforming of the whole person to Wisdom Incarnate, transforming the student into an agent of Divine Wisdom in the world."--
Spiritual life --- Christian life --- Theology, Doctrinal --- Philosophy, Medieval. --- Catholic Church --- History of doctrines --- History --- Thomas, --- Summa theologica (Thomas, Aquinas, Saint) --- Philosophy, Medieval --- Theology --- Middle Ages --- Methodology --- Christian dogmatics --- Christian church history --- Christian spirituality --- Religious studies --- anno 500-1499 --- Godsdienstwetenschap --- Christelijke dogmatiek --- Christelijke spiritualiteit --- Christelijke kerkgeschiedenis --- Christian life - Middle Ages --- Theology, Doctrinal - Middle Ages, 600-1500 --- Spiritual life - Catholic Church --- Theology - Methodology
Choose an application
This volume brings gender studies to bear on Micah's powerful rhetoric, interpreting the book within its ancient and modern contexts. Julia M. O'Brien traces resonances of Micah's language within the Persian Period community in which the book was composed, evaluating recent study of the period and the dynamics of power reflected in ancient sources. Also sampling the books reception by diverse readers in various time periods, she considers the real-life implications of Micah's gender constructs. By bringing the ancient and modern contexts of Micah into view, the volume encourages readers to reflect on the significance of Micah's construction of the world. Micah's perspective on sin, salvation, the human condition, and the nature of YHWH affects the way people live -- in part by shaping their own thought and in part by shaping the power structures in which they live. O'Brien's engagement with Micah invites readers to discern in community their own hopes and dreams: What is justice? What should the future look like? What should we hope for?
Bible. --- Micah (Book of the Old Testament) --- Micheas (Book of the Old Testament) --- Mikhah (Book of the Old Testament) --- Miqueas (Book of the Old Testament) --- 224.93 --- 224.93 Michea --- Michea --- Christian life. --- Christian life --- Christians --- Discipleship --- Religious life --- Theology, Practical --- Christianity
Choose an application
Choose an application
Ethics, Evolutionary. --- Metaethics. --- Christian ethics. --- Hope. --- 241:5 --- Ethical theology --- Moral theology --- Theology, Ethical --- Theology, Moral --- Christian life --- Christian philosophy --- Religious ethics --- Emotions --- Meta-ethics --- Ethics --- Knowledge, Theory of --- Ethics, Naturalistic --- Evolutionary ethics --- Naturalistic ethics --- Ethical relativism --- Moraaltheologie. Theologische ethiek-:-Wiskunde. Natuurwetenschappen --- Ethics, Evolutionary --- Metaethics --- Hope --- Christian ethics
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|